تبلیغات
. - علت اختلاف مسلمانان در نماز

.

...
ابزار ساخت کد منوی آبشاری ابزار ساخت کد منوی آبشاری
..


سیره‌ی عملی رسول‌ خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌‌) این بود كه هر كس سه مطلب را اذعان می‌کرد، او را مسلمان می‌دانست؛ و هر كس یكی از این سه اصل را انكار می‌كرد، او را از دایره مسلمان اخراج می‌کرد.
آن سه اصل عبارتند از:
الف) اعتقاد به توحید
ب) اعتقاد به نبوّت ایشان و کتاب نازل شده بر حضرت.
ج) اعتقاد به وجود آخرت.
بنابراین اگر کسی به نبوّت پیغمبر‌خاتم(صلی‌الله‌علیه‌و‌ آله‌‌) ایمان داشته باشد، لازم است به همه آن‌چه که از جانب خداوند آورده است ایمان بیاورد و اگر یکی از آن‌ها را انکار کند، موجبِ انکار رسالت و در نتیجه ارتداد آن شخص می‌شد.[۱]


پیروی از ولایت علی‌ّبن‌ابی‌طالب(علیه‌السلام) یکی از چیزهایی‌ست که رسول‌خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌‌) بدان امر فرموده است. امّا برخی از مسلمین، این امر را فراموش کرده و از افرادی دیگر پیروی کردند، و همین امر موجب بروز اختلافی شدید در بین مسلمین گردید. عدّه‌ای از مسلمین سیره‌ی امیر‌المومنین(علیه‌السلام) را در پی‌ گرفتند و عدّه‌ی دیگر سیره‌ی خلفا را در پیش گرفتند، لذا همین دو دستگی موجب به‌ وجود آمدنِ اختلاف‌ بین مسلیمن شد.
در همین راستا برخی شبهه‌ای را مطرح کرده و می‌گویند: «نماز ﺳﺘﻮﻥ ﺩﯾﻦ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﯽ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻫﻨﻮﺯ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﻧﻈﺮ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺍﺫﺍﻥ ﺑﮕﻮﯾﻨﺪ. ﺩﯾﻨﯽ ﮐﻪ ﺳﺘﻮﻧﺶ تا این اندازه ﺗﻖ ﻭ ﻟﻖ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﭼﻪ ﺩﺭﺩی می‌خورد»؟[۲] پاسخ اجمالی این شبهه، از عرایضی که تقدیم کردیم مشخص می‌شود اما برای توضیح بیشتر و پاسخ دقیق‌تر؛ منشا این اختلافات را ذکر می‌کنیم:

منشاء این اختلافات در دو امر مهم است:
الف) دور شدن از عصر حضور رسول‌خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)
با مطالعه تاریخچه‌ی سیاسی دوران بعد از رحلت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) متوجه می‌شویم که بعد از رحلت رسول‌الله(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و با دور شدن از عصر حضور پیامبر‌اكرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و پیدایش سؤالات جدید در زمینه‌های مختلف مانند مسائل مربوط به نماز و وضو، زمینه بروز اختلاف در میان مسلمانان پدید آمد. اهل سنّت که پس از رحلت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) راه دسترسی به مفسر حکم الهی را بسته می‌دیدند در پاسخ به این سوالات به رأی و اجتهاد خویش عمل کردند.

اما شیعیان راه دسترسی به مفسر حكم الهی را باز می‌دیدند. از دیدگاه شیعیان، بنا به سفارش نبی‌‌اكرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) ائمه‌ اطهار(علیهم‌السلام) مفسّر و بیان‌گر حكم‌ الهی بعد از پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) بودند. شیعیان تا حدود ۲۵۰ سال پس از رحلت نبیّ‌اكرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) نیز دسترسی به مبیّن و مفسّر احكام الهی داشتند و ائمه(علیهم‌السلام) آن‌چه را كه حكم الهی بود تبیین می‌كردند؛ در حالی كه اهل‌سنّت در این امور به فهم و رأی خود استناد كرده‌اند. ریشه اساسی اختلاف، آن است كه اهل تسنّن به سیره‌ی خلفا روی آورده، و حتی اجتهادات آنان در برابر نصوص دینی را حجّت می‌‏دانند.

ب) تغییراتی که از سوی خلفا، پس از رحلت رسول‌خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) صورت گرفت
تغییرات و تشریعاتی كه از سوی خلفا پس از رحلت رسول‌اكرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) صورت گرفت مانند مسأله تكتّف (با دست بسته نماز خواندن) عموما از زمان عمر خلیفه دوّم مرسوم شد. به عنوان نمونه وقتی اسیران فارس را نزد وی آوردند، آنان مقابل عمر دست بسته ایستادند. وی علّت این امر را جویا شد، گفتند: ما مقابل امیران و بزرگان خود به جهت احترام این‌گونه می‌ایستیم. عمر از این نحوه اظهار ادب خوشش آمد و گفت خوب است ما هم در مقابل خداوند در نماز این‌گونه بایستیم.[۳]

در مسأله وضو آمده است كه وضوی همه‌ی مسلمانان تا خلافت عثمان صورت واحدی داشته و مانند وضوی كنونی شیعه بوده است. این مسأله با آیه‌ی قرآن نیز تطبیق دارد كه می‌فرماید: «وَ امْسَحُواْ بِرُؤُوسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ [مائده/۶] صورت و دست‌هایتان را با آن مسح کنید». در این آیه خداوند امر به مسح سر و پاها نموده است، در حالی كه اهل‌تسنّن پاها را می‌شویند. علّت تغییر وضو این بود كه عثمان در اواسط دوران خلافت خود نسبت به چگونگی وضوی پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) گرفتار تردید شد؛ او سپس وضوی پیامبر را به شكلی كه اكنون در میان اهل سنّت مرسوم است اعلام نمود. این قضیه مورد مخالفت بسیاری از صحابه قرار گرفت، لكن حكومت اموی بنا به اغراض سیاسی در نقاط مختلف اسلامی، شیوه عثمان را تبلیغ كرد و شرایطی به وجود آوردند كه برخی از صحابه جرأت مخالفت با روش دستگاه حاكم را نداشت و در نتیجه این‌گونه وضو گرفتن رواج یافت.[۴]

حاصل‌سخن اینکه: ستون دین اسلام «نماز» بر خلاف گفته‌ی شبهه افکن، استوار و پا برجاست؛ امّا با توجّه به اینکه برخی از مسلمین با سیره‌ی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) فاصله گرفته و طبق سیره‌ی خلفا عمل کردند، همین امر، موجب اختلاف در بین مسلمین گردید.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[۱]. أطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج‏۱، ص: ۱۷۹.
[۲]. لینک شبهه.
[۳]. مستند العروه الوثقی, آیت الله خویی , ج ۴, ص ۴۴۵ - جواهرالكلام , ج ۱۱, ص ۱۹.
[۴]. برای آگاهی بیشتر ر.ك: وضوء النبی من خلال ملابسات التشریع، علی الشهرستانی، نشر مشعر.

رهروان ولایت





طبقه بندی: دین و اندیشه ، 
برچسب ها: مسلمان، نماز، اسلام، ستون دین، رسول‌خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)، خلفا، شیعیان،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام محبوب کن - فیس نما
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 20 اسفند 1394 توسط : محسن فرتوت
-------------------------------

-------------------------------

-------------------------------

-------------------------------
----------------------------------------------------

مطالب جدید

-----------------------------------------------------

آشنایی با مسیحیت و پاسخ به شبهات

----------------------------------------------------

----------------------------------------------------

----------------------------------------------------